Penerapan Model Kolaboratif Learning Berbasis Kearifan Lokal Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 3 SD Negeri 2 Bila

Authors

  • Ni Made Ari Purwati Sekolah Tinggi Agama Hindu Negeri Mpu Kuturan Singaraja Author
  • Komang Surya Adnyana Sekolah Tinggi Agama Hindu Negeri Mpu Kuturan Singaraja Author

DOI:

https://doi.org/10.55115/edukasi.v6i1.658

Keywords:

Collaborative Learning; local wisdom; learning outcomes; elementary school

Abstract

This study aims to evaluate the effectiveness of Collaborative Learning model based on local wisdom in improving learning outcomes of elementary school students. The method used was quasi experiment.  A sample of 14 students from grade 3 of SD Negeri 2 Bila participated in this study. This quantitative research used a One-Group Pretest-Posttest design. Learning outcome tests were given before and after the application of the Collaborative Learning model as a measurement tool. Data were analysed using descriptive statistics, which were then presented in the form of tables and histograms. Normality test was conducted using One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test, while homogeneity test was conducted using Variance Homogeneity Test. Statistical significance test was conducted using Paired Samples t-Test through SPSS version 29.0 software. The analysis results showed that the t-count value was greater than the t-table value (9.524 > 2.160), and the two-sided Sig value was smaller than 0.05, so the alternative hypothesis (Ha) was accepted. In conclusion, the application of the Collaborative Learning model based on local wisdom significantly improves the learning outcomes of grade 3 students of SD Negeri 2 Bila. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andayani, D. (2023). Integrasi kearifan lokal dalam pendidikan karakter di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 21(2), 157-165.

Astuti, R. (2021). Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Rasa Tanggung Jawab Siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16(3), 123-134.

Fitriani, S. (2023). Pengaruh budaya lokal dalam pembelajaran terhadap minat belajar siswa. Jurnal Pendidikan Budaya, 14(1), 91-100.

Gunawan, B. (2018). Integrasi Kearifan Lokal dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Jurnal Pendidikan Multikultural, 12(2), 45-59.

Hidayat, A., & Lestari, D. (2023). Pembelajaran Kolaboratif Berbasis Konteks Lokal dalam Pengembangan Keterampilan Berpikir Kritis. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 11(1), 78-91.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2023). Pendidikan di Indonesia: Sebuah upaya untuk mewujudkan generasi yang cerdas dan berkarakter. Buku Pedoman Pendidikan Nasional. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kurniawan, H., & Wijayanti, E. (2022). Efektivitas pembelajaran kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan sosial siswa di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(3), 185-192.

Mustafa, H. (2021). Kelemahan Pendekatan Konvensional dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 14(1), 23-33.

Nugroho, F., et al. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(2), 89-101.

Prasetyo, B. (2022). Pemanfaatan budaya lokal dalam pembelajaran untuk membangun kedekatan emosional siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(2), 107-115.

Putra, R., & Dewi, S. (2020). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Budaya Lokal dalam Meningkatkan Keterlibatan dan Pemahaman Siswa. Jurnal Pendidikan Budaya, 15(4), 56-68.

Sari, A., et al. (2021). Pembelajaran Berbasis Kolaborasi untuk Meningkatkan Pemahaman dan Pemecahan Masalah Siswa. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 8(3), 105-119.

Slavin, R. E. (2014). Cooperative Learning: Theory, Research, and Practice (2nd ed.). Boston: Allyn & Bacon.

Sutrisno, A. (2023). Penerapan pembelajaran berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 22(4), 233-241.

Wahyudi, S. (2017). Integrasi Kearifan Lokal dalam Pembelajaran untuk Membentuk Pengalaman Belajar Bermakna. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9(3), 34-50.

Wati, L. (2021). Pengaruh Integrasi Budaya Lokal dalam Pembelajaran terhadap Sikap Positif dan Hasil Akademis Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(2), 112-125.

Winarno, T. (2020). Pentingnya Metode Pembelajaran Kontekstual dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 18(1), 23-38.

Yulia, E., & Suryadi, A. (2019). Penerapan Pembelajaran Kolaboratif untuk Meningkatkan Kerja Sama dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 88-102

Downloads

Published

2025-02-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Penerapan Model Kolaboratif Learning Berbasis Kearifan Lokal Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 3 SD Negeri 2 Bila. (2025). Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 1-9. https://doi.org/10.55115/edukasi.v6i1.658

Similar Articles

1-10 of 21

You may also start an advanced similarity search for this article.