Ektifitas Model Integrated Learning Berorientasi Tri Hita Karana Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 SD Negeri 1 Seririt

Authors

  • Made Yanthi Sudarmi Sekolah Tinggi Agama Hindu Negeri Mpu Kuturan Singaraja Author
  • Komang Surya Adnyana Sekolah Tinggi Agama Hindu Negeri Mpu Kuturan Singaraja Author

DOI:

https://doi.org/10.55115/edukasi.v6i1.659

Keywords:

Integrated Learning; Tri Hita Karana; learning outcomes; elementary school

Abstract

The purpose of this study is to evaluate the effectiveness of the Integrated Learning model based on Tri Hita Karana in improving the learning outcomes of elementary school students. The method used is a quasi-experimental design. The sample consists of 44 second-grade students from SD Negeri 1 Seririt who participated in this study. This quantitative research uses a One-Group Pretest-Posttest design. A learning outcomes test was administered before and after the implementation of the Integrated Learning model as a measurement tool. The data were analyzed using descriptive statistics, presented in the form of tables and histograms. Normality testing was conducted using the One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test, while homogeneity testing was performed using the Variance Homogeneity Test. Statistical significance was tested using the Paired Samples t-Test through SPSS software version 29.0. The analysis results show that the t-value (16.797) is much larger than the t-table value (2.016), and the Sig (2-tailed) value is less than 0.05, so the alternative hypothesis (Ha) is accepted. Thus, the implementation of the Integrated Learning model based on Tri Hita Karana significantly improved the learning outcomes of the second-grade students at SD Negeri 1 Seririt.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditya, R., & Pramesti, D. (2023). Paradigma pembelajaran terpadu berbasis budaya lokal untuk meningkatkan pemahaman siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 15(2), 120-135.

Aryasa, I. G. (2023). Integrasi nilai-nilai lokal Tri Hita Karana dalam pembelajaran sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Budaya Bali, 11(1), 45-56.

Astuti, A. (2021). Pengintegrasian budaya lokal dalam pembelajaran untuk memperdalam ikatan emosional siswa. Jurnal Pendidikan dan Budaya, 13(2), 45-57.

Astuti, A. (2023). Penguatan nilai-nilai lokal dalam pembelajaran untuk membentuk karakter siswa di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Karakter, 8(1), 15-28.

Dinas Pendidikan Bali. (2023). Laporan hasil belajar siswa SD Negeri 1 Seririt semester ganjil tahun ajaran 2023/2024. Singaraja: Dinas Pendidikan Bali.

Fitriani, S. (2021). Penerapan model pembelajaran terpadu berbasis Tri Hita Karana untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(3), 67-80.

Hidayat, R., & Lestari, S. (2023). Pengembangan keterampilan berpikir kritis melalui pembelajaran berbasis kearifan lokal. Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(3), 211-223.

Irawan, H., & Susanti, L. (2023). Penguatan karakter siswa melalui pendekatan pembelajaran berbasis nilai lokal. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 8(4), 320-335.

Lestari, S. & Nugraha, D. (2022). Efektivitas pembelajaran berbasis nilai-nilai lokal terhadap motivasi dan keterlibatan siswa. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 18(2), 101-117.

Mulyadi, R., & Sari, R. (2022). Pembelajaran berpusat pada siswa: Meningkatkan kemandirian dan kemampuan problem-solving siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(2), 34-46.

Nugraha, M. (2023). Pembelajaran kolaboratif dan pengembangan kemampuan berpikir kritis siswa dalam konteks pendidikan berbasis kearifan lokal. Jurnal Penelitian Pendidikan, 11(4), 120-133.

Rahmawati, T. (2022). Pembelajaran berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Multikultural, 14(3), 200-214.

Santika, N., Dewi, I. N., & Wijaya, K. (2023). Penerapan pembelajaran berbasis Tri Hita Karana untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Bali, 12(2), 78-89.

Santoso, B. (2022). Pendidikan dasar bermutu: Strategi pembelajaran yang relevan dengan kebutuhan siswa. Jurnal Pendidikan Nasional, 10(4), 450-462.

Siddiqi, A. (2020). Pendidikan sebagai sarana untuk mencapai tujuan pembangunan berkelanjutan. Jurnal Pembangunan Global, 9(1), 22-35.

Sukarno, B. (2005). Pendidikan: Proses pemberian pengalaman dan pengembangan potensi melalui media dan metode pembelajaran. Jurnal Pendidikan Indonesia, 7(2), 51-62.

Sutrisno, H. (2023). Pendekatan pembelajaran aktif berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Indonesia, 9(1), 15-25.

Wati, L. (2021). Integrasi budaya lokal dalam pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Nusantara, 13(2), 89-102.

Widiantara, G. (2023). Inovasi metode pengajaran berbasis kearifan lokal di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Inovatif, 16(3), 234-245.

Widodo, M., & Supriyadi, S. (2020). Pembelajaran kolaboratif dalam meningkatkan keterampilan sosial dan komunikasi siswa. Jurnal Pendidikan Inovatif, 6(3), 98-110.

Yulianti, A. (2023). Pengaruh nilai Tri Hita Karana terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 19(1), 67-78

Downloads

Published

2025-02-20

Issue

Section

Articles

How to Cite

Ektifitas Model Integrated Learning Berorientasi Tri Hita Karana Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 2 SD Negeri 1 Seririt. (2025). Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 10-17. https://doi.org/10.55115/edukasi.v6i1.659

Similar Articles

1-10 of 21

You may also start an advanced similarity search for this article.