Pengembangan Media Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Berbasis Google Sites di Kelas 5 Sekolah Dasar untuk Pembelajaran Berbasis Masalah

Authors

  • Sugianto Sekolah Tinggi Agama Buddha Negeri Sriwijaya Author
  • Heriyanto Sekolah Tinggi Agama Buddha Negeri Sriwijaya Author
  • Suntoro Sekolah Tinggi Agama Buddha Negeri Sriwijaya Author

DOI:

https://doi.org/10.55115/edukasi.v5i1.40

Keywords:

Learning Media, Social Studies, Google sites

Abstract

The purpose of this study is to determine the development of Google Sites Based Social Studies Learning Media in Grade 5 Elementary School for Problem Based Learning Model. This research is a type of DDD-E model development research (Decide, Design, Develop, and Evaluation). Data collection techniques with non-test. The instrument used is a questionnaire developed by Lewis, J.R. (1995) on IBM Computer Usability Satisfaction Questionnaires : Psychometric Evaluation and Instruction for Use. Instrument validation testing using back to back translation. Data analysis was done descriptively quantitative.   The results of this study are to develop social studies learning media based on google sites for grade 5 SD refers to the steps of Research and Development (R&D) DDD-E model. Social studies learning media based on google sites for grade 5 elementary school is categorized as very feasible with an assessment of 89.65 from prospective elementary teacher students and a value of 95.00 from elementary school teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus, J., Agusalim, A., & Irwan, I. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran IPS Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(5). https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i5.3845

Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. PT Raja Grafindo Persada.

Astawa, I. M. B. (2017). Pengantar Ilmu Sosial. PT Raja Grafindo Persada.

B. Dole, F., Wahjoedi, W., & Degeng, N. (2020). Kesulitan Guru Sekolah Dasar dalam Mengembangkan Pembelajaran IPS Berorientasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal. Belantika Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.47213/bp.v3i1.81

Bulan, S., Nursalam, N., & Nawir, M. (2022). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Pembelajaran Ips Terhadap Pemahaman Konsep Dan Keterampilan Proses Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(4). https://doi.org/10.58258/jime.v8i4.3862

Cecep Kustandi, D. D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran: Konsep dan Apilikasi Pengembangan Media Pembelajaran bagi Pendidik di Sekolah dan Masyarakat. Kencana.

Elsa, H. M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based aLearning Berbasis Web Google sitess Terhadap Pemahaman Konsep Dan Motivasi Belajar Peserta Didik. Universitas Raden Intan.

Ernawati, I. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2). https://doi.org/10.21831/elinvo.v2i2.17315

Ferismayanti. (2021). Mengoptimalkan Pemanfaatan Google Sites dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(1).

Guciano, A., & Arwin, A. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Tematik Terpadu dengan Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah …, 1(2).

Helmy Prayogi, Yatim Riyanto, W. T. S. (2022). No Title. Development of E-Learning Media Based On Google Sitess LMS In Social Studies Learning Class V, 4(3).

Khoirul, A. khoirul, Sitompul, N. C., & Hartono. (2022). Pengembangan E Modul Sejarah SMK Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Materi Orde Baru Kelas X. Journal of Practice Learning and Educational Development, 2(4). https://doi.org/10.58737/jpled.v2i4.72

Krismawati, A., Ismanti, S., Nazla, F., & Wulandari, R. (2023). Pengembangan Media Audio-Visual Sebagai Model Pembelajaran Problem Based Learning Di Sekolah Dasar Pada Era 5.0. MUBTADI: Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 4(2). https://doi.org/10.19105/mubtadi.v4i2.7719

Laili, N. I., & Murni, A. W. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Menggunakan Problem Based Learning Dalam Pembelajaran IPS Materi Keragaman Suku Bangsa dan Budaya terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas 4 SD. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1). https://doi.org/10.30742/tpd.v3i1.1436

Lestari, Y. M., Ramadia, G., Arifin, M. H., & Wahyuningsih, Y. (2022). Analisis konsep sejarah masa penjajahan bangsa Eropa pada pembelajaran IPS di sekolah dasar. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 4(3). https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v4i3.5145

Muis, M. (2020). Model Pembelajaran Berbasis Masalah: Teori dan Penerapannya. Caremedia Communication.

Mulyanto, S., & Mustadi, A. (2023). Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 7(1). https://doi.org/10.23887/jppp.v7i1.54552

Nuraeni, Zaen, Nurul Kemala Dewi, D. I. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran BerbasisWeb Menggunakan Google sitess Pada Pelajaran IPS. Journal of Classroom Action Research, 279–284.

Nurhasana, P. D., Aryaningrum, K., & Riyanti, H. (2022). Analisis Kesulitan Guru dalam Penggunaan Sumber Belajar dan Media Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar Sekecamatan Sukarami Palembang. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(6).

Pamungkas, A. A., Susiani, T. S., & Salimi, M. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS di Kelas IV SD Negeri 2 Kedungmenjangan Kecamatan Purbalingga, Kabupaten Purbalingga Tahun Ajaran 2021/2022. Kalam Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(1).

Pratiwi, A. D., Amini, A., Nasution, E. M., Handayani, F., & Mawarny, N. P. (2023). Identifikasi Permasalahan Pembelajaran IPS di Semua Tingkat Pendidikan Formal (SD, SMP dan SMA). El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2). https://doi.org/10.47467/elmujtama.v3i3.2818

Pubian, Y. M., & Herpratiwi, H. (2022). Penggunaan Media Google Site Dalam Pembelajaran Untuk Meningkatkan Efektifitas Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Akademika. https://doi.org/10.34005/akademika.v11i01.1693

Peraturan Pemerintah Nomor 28 Tahun 1990 tentang Pendidikan Dasar, (1990).

Putri, I. P., Yuniasih, N., & Sakdiyah, S. H. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Kvisoft Flipbook Maker Perjuangan Para Pahlawan di Kelas IV Sekolah Dasar. In Prosiding Seminar Nasional PGSD UNIKAMA, 4(1).

Qalbi, F. A., Lasari, Y. L., & Anastasha, D. A. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Berupa Media Untuk Mengatasi Kesulitan Belajar Ips Siswa ( Studi Kasus di Kelas V SD/MI ). Pedagogik : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(2). https://doi.org/10.33558/pedagogik.v10i2.6934

Rusliah, N. (2021). Model Pembelajaran Berbasis Masalah Disertai Instruksi Metakognisi (Deepublish (ed.)).

Saputri, Y., & Wardani, K. W. (2021). Meta Analisis: Efektivitas Model Pembelajaran Problem Solving dan Problem Based Learning Ditinjau Dari Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika SD. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2). https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.577

Satria, Y., Saptadi, S., Prastawa, H., & Jasmani, P. (2018). Pengembangan Aplikasi Mobile Learning Sebagai Pelengkap Pembelajaran SMA Negeri 2 Semarang (Studi Kasus : Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani dan Olahraga). 1–12.

Suharni, S. (2021). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1). https://doi.org/10.31316/g.couns.v6i1.2198

Susilowati, A., & Sutama. (2022). Kesulitan belajar IPS pada siswa sekolah dasar: Studi pada SD Muhammadiyah Kota Bangun, Kutai Kartanegara. JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia), 9(1).

Swari, N. P. P., & Manuaba, I. B. S. (2022). Mind Mapping Berbasis Problem Based Learning sebagai Media Pembelajaran Menarik bagi Siswa Kelas V SD. Journal for Lesson and Learning Studies, 5(1). https://doi.org/10.23887/jlls.v5i1.46129

Utama, D. P., & Muhammadi, M. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Peserta Didik Menggunakan Metode Problem Based Learning di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(2). https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i2.10411

Widodo, Muhamad Bagus Prasetya, Anis Fikri Yatil Aula; Merita Lutfiana Riswanti, A. F. R. (2023). Society 5.0 Pembelajaran IPS. Cahya Ghani Recovery.

Yulianti, E., & Astimar, N. (2023). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 10(3). https://doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i3.10457

Downloads

Published

2024-08-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pengembangan Media Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Berbasis Google Sites di Kelas 5 Sekolah Dasar untuk Pembelajaran Berbasis Masalah. (2024). Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 47-57. https://doi.org/10.55115/edukasi.v5i1.40

Similar Articles

1-10 of 19

You may also start an advanced similarity search for this article.