Penerapan Model Pembelajaran Team Based Learning berbantuan Pendekatan Gamifikasi terhadap Keterampilan Merancang Pembelajaran IPAS
DOI:
https://doi.org/10.55115/edukasi.v5i2.596Keywords:
Skills in designing learning; Team Based Learning; gamification; IPAS; Merdeka curriculumAbstract
This study aims to improve the skills of designing learning for Natural Sciences and Social Sciences (IPAS) through the application of the Team Based Learning (TBL) model supported by a gamification approach for fourth-semester students of the Elementary School Teacher Education Program (PGSD) at Ganesha University of Education. The method used is Classroom Action Research (CAR) conducted over a period of four months. The results show that before the intervention, the students' skills in designing learning were categorized as poor (with an average score of 65.5). After implementing TBL and gamification over two cycles, students' skills significantly improved, with an average score of 77.5 (satisfactory) in Cycle I and 85.5 (good) in Cycle II. This study shows that the integration of interactive and innovative learning methods not only enhances the skills of designing learning but also motivates students to actively engage in the learning process. Thus, TBL and gamification have proven effective in creating engaging learning experiences that are relevant to the demands of the times, preparing future educators to face increasingly complex educational challenges.
Downloads
References
Abbas, N., Budiyono, S., & Maslachah, C. (2023). Persepsi siswa terhadap kemampuan mengajar mahasiswa praktek pengalaman lapangan di madrasah aliyah negeri 1 surakarta. Akhlaqul Karimah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 126-142.
Agung, A. A. G. 2010. Metodologi Penelitian Pendidikan. Singaraja:FIP Undiksha.
Ananda, N. P., Rahmah, F. T., & Ramdhani, A. R. (2024). Using gamification in education: Strategies and impact. Hipkin Journal Of Educational Research, 1(1), 1-12.
Ayyubi, I. I., Hayati, A. F., Azizah, E. N., Herdiansyah, R., & Mirayanti, U. (2024). Pendidikan Humanis Paulo Freire Dalam Pembelajaran Matematika MI. Wulang: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 1-15.
Burgess, A., van Diggele, C., Roberts, C., & Mellis, C. (2020). Team-based learning: design, facilitation and participation. BMC Medical education, 20, 1-7.
Dewi, R. A., & Sari, D. P. (2023). Pengaruh Model Team Based Learning Terhadap Keterampilan Kolaborasi Mahasiswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(2), 35-50.
Fitria, H., Kristiawan, M., & Rahmat, N. (2019). Upaya meningkatkan kompetensi guru melalui pelatihan penelitian tindakan kelas. Abdimas Unwahas, 4(1).
Hamid, A., & Hadi, M. S. (2020). Desain Pembelajaran Flipped Learning sebagai Solusi Model Pembelajaran PAI Abad 21. Quality, 8(1), 149-164. DOI: http://dx.doi.org/10.21043/quality.v8i1.7503
Hanipah, S. (2023). Analisis kurikulum merdeka belajar dalam memfasilitasi pembelajaran abad ke-21 pada siswa menengah atas. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(2), 264-275. DOI: https://doi.org/10.55606/jubpi.v1i2.1860
Hasanah, N. A., Hafiza, E., & Irianto, M. E. (2024). Peranan Game Edukasi Kahoot Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(4).
Hidayat, A., & Putra, F. (2024). Model Pembelajaran TEAM BASED LEARNING: Strategi Meningkatkan Pembelajaran Aktif Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 60-75.
Ibda, H., Muntakhib, A., Fadhilah, T. D., & Rakhmawati, N. F. (2023). Media Game Digital SD/MI berbasis Karakter P5 dan PPRA. Mata Kata Inspirasi.
Insyasiska, D., Zubaidah, S., & Susilo, H. (2017). Pengaruh project based learning terhadap motivasi belajar, kreativitas, kemampuan berpikir kritis, dan kemampuan kognitif siswa pada pembelajaran biologi. Jurnal Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang, 7(1), 118842.
Kosilah, K., & Septian, S. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Assure Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(6), 1139-1148. DOI: 10.47492/jip.v1i6.214
Meilina, D., Hanafiah, N. A., Fatmawan, A. R., Hamzah, M. Z., Ulimaz, A., & Priyantoro, D. E. (2024). Efektivitas Penggunaan Metode Mind Mapping untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa dalam Pembelajaran. Attractive: Innovative Education Journal, 6(1), 27-38.
Nashito, F., Silvi, M., Puspita, M., & Safrizal, S. (2023). Deskripsi Tingkat Pemahaman Pembuatan Modul Ajar Kurikulum Merdeka pada Calon Guru MI UIN Mahmud Yunus Batusangkar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 186-195.
Palyanti, M. (2023). Media Pembelajaran Asik dan Menyenangkan untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa dalam Mata Kuliah Bahasa Indonesia. Attractive: Innovative Education Journal, 5(2), 1014-1026.
Ramadhan, E. H., & Hindun, H. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Proyek untuk Membantu Siswa Berpikir Kreatif. Protasis: Jurnal Bahasa, Sastra, Budaya, dan Pengajarannya, 2(2), 43-54. DOI: https://doi.org/10.55606/protasis.v2i2.98
Ruskandi, K., Pratama, E. Y., & Asri, D. J. N. (2021). Transformasi Arah Tujuan Pendidikan di Era Society 5.0. CV. Caraka Khatulistiwa.
Saenab, S., Yunus, S. R., & Husain, I. (2019). Pengaruh penggunaan Model Project Based Learning terhadap keterampilan kolaborasi mahasiswa pendidikan IPA. Jurnal Biology Science & Education, 8(1), 29-41.
Sari, D. N., & Alfiyan, A. R. (2023). Peran adaptasi game (gamifikasi) dalam pembelajaran untuk menguatkan literasi digital: Systematic literature review. UPGRADE: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1), 43-52. DOI: https://doi.org/10.30812/upgrade.v1i1.3157
Sonjaya, R., & Iskandar, T. P. (2022). Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar-Kampus Merdeka di Prodi Ilmu Komunikasi FISIP UNPAS Bandung. Membaca MBKM Dalam Ilmu Komunikasi, 33-38.
Susanti, W., Kom, S., & Kom, M. (2021). Pembelajaran aktif, Kreatif, dan Mandiri pada mata kuliah algoritma dan pemrograman. Samudra Biru.
Thana, P. M., & Hanipah, S. (2023). Kurikulum Merdeka: Transformasi Pendidikan SD Untuk Menghadapi Tantangan Abad ke-21. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 281-288.
Yenni, Y. (2017). Analisis Kemampuan Mahasiswa Dalam Menyiapkan Pembelajaran Yang Efektif Pada Mata Kuliah SBMM. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika, 10(2).
Zainuddin, Z., Surya, H., & Latifah, R. (2023). Penerapan Team Based Learning untuk Meningkatkan Keterlibatan Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 15(2), 88-104.
Downloads
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.